Pages Menu
 

Categories Menu

Posted by on czerwiec 21, 2021 in Sport i fitness |

Dlaczego posiłek po treningu jest ważny?

Dlaczego posiłek po treningu jest ważny?

Spożywany po treningu posiłek ma znaczenie dla każdego ćwiczącego bez względu na cel, w jakim to robi (utrata wagi, poprawa kondycji, lepsze wyniki w sporcie). Posiłek po wykonanym wysiłku jest ważny, gdyż ma wpływ na proces regeneracji organizmu po treningu. Dlatego ważna jest wiedza co powinno się jeść po treningu.

Kiedy powinien być zjedzony posiłek po wysiłku?

Wiadomo, że organizm po wykonanym treningu potrzebuje około dwóch dni na regenerację. Na usprawnienie tego procesu ma wpływ odpowiednio zbilansowana potrawa zjadana po wysiłku. Jedzenie po treningu musi być dopasowane do indywidualnych potrzeb ćwiczącego (stan zdrowia, styl życia, stopień wytrenowania czy masa ciała) z uwzględnieniem rodzaju, czasu i intensywności treningu. Trzeba wziąć pod uwagę również codzienną dietę. Posiłek po treningu trzeba zjeść do 2 godzin po wykonanym treningu.

Jakie składniki pożywienia mają znaczenie po wykonanych ćwiczeniach?

Głównym źródło energii dla pracujących mięśni stanowią węglowodany. To właśnie węglowodany są trawione do glukozy w układzie pokarmowym i tak są przekazywane do krwiobiegu. Nasz organizm magazynuje glukozę (jako glikogen wątrobowy lub mięśniowy) i korzysta z niej jako energii, gdy stężenie glukozy we krwi spada. W trakcie intensywnego wysiłku fizycznego nasze ciało korzysta z tych zapasów i dlatego konieczna jest ich odbudowa po treningu. Glikogen odnawia się bezpośrednio po zakończonej aktywności fizycznej. Dlatego też zaleca się, aby węglowodany zjeść w ciągu 30 minut po treningu. Im szybciej spożyjemy posiłek, tym szybciej rozpocznie się proces regeneracji mięśni. Dla osób trenujących codziennie polecane są węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym jak np. banany, suszone owoce, białe pieczywo, biały ryż czy ziemniaki. Z kolei przy wykonywaniu treningów o małej lub średniej intensywności, co kilka dni zalecane jest jedzenie węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym takich jak warzywa nieskrobiowe lub pełnoziarniste przetwory zbożowe. Ilość spożywanych węglowodanów jest uzależniona od intensywności treningu. Im większa aktywność fizyczna, tym więcej węglowodanów powinno się spożywać.

Jaki wpływ ma białko na posiłek potreningowy?

Każdy po intensywnym treningu zadaje sobie pytanie co powinno się jeść po treningu. Podstawą jest białko, które stanowi budulec organizmu. Intensywny wysiłek oznacza jednoczesny proces rozpadu tej makrocząsteczki. Właściwa podaż białka w zjadanym posiłku zapewnia zahamowanie tego procesu oraz zachowanie tkanki mięśniowej na równym poziomie. Zaleca się, aby po wysiłku spożywać takie dania jak np.:

  • kurczak na parze z warzywami skrobiowymi,
  • makaron z indykiem i warzywami czy;
  • koktajl na bazie jogurtu lub mleka z owocami.